4 jaar ziek

22-01-2016 22:15

Inmiddels ben ik alweer ruim 4 jaar ziek. 

Gek genoeg voelt het veel langer. 

Hoe dat kan? Ik weet inmiddels niet beter. Mijn leven is er helemaal op aangepast en ik heb het redelijk geaccepteerd. Ik ben er niet meer elke minuut mee bezig. 

Er zijn beperkingen, maar misschien nog wel veel meer mogelijkheden dan beperkingen. 

Natuurlijk hoop ik dat het ooit helemaal over zal gaan, maar tot die tijd geniet ik van alles wat ik wel kan en de lieve mensen om mij heen. 


Er zijn momenten waarop ik mij weer besef hoeveel ik ben kwijtgeraakt (stuk vrijheid, gezondheid, werk, vertrouwen in m'n lichaam, etc) en ga ik mij weer vergelijken met het leven van leeftijdsgenoten. Dat is pijnlijk, maar ik kijk veel vaker terug naar wat ik in de tussentijd heb bereikt. M'n leven is veranderd, en ik ben mee veranderd. En ik blijf erbij: al deze ellende heeft mij ook zoveel goeds opgeleverd. 


De ziekte krijgt een steeds kleinere rol in mijn leven, doordat ik meer aandacht besteed aan andere belangrijkere dingen. En dat maakt het leven een stukje mooier :-)